سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 کوثر قرآن - عزیز بابا - بانوی اول

برای حضرت محمد(ص) فرزند پسری باقی نمانده بود؛ به همین دلیل، آدمهای بد در شهر مکه، ایشان را سرزنش می کردند؛ چون آنها فکر می کردند هرکس پسر نداشته باشد بعداز مرگش هیچ نامی از او باقی نمی ماند،غافل از اینکه خداوند به پیامبر دختری خواهد داد که فرزندان او از بهترین و مهمترین انسانها می شوند و خود او نیز بانوی اول جهان خواهد شد. بعداز تولد حضرت زهرا(ع) خداوند در یک سوره کوچک به نام «کوثر» این خبر را داد که دشمنان حضرت، بی نام و نشانمی مانند نه ایشان. بچه ها! خوب است این سوره کوچک را که مژدگانی خدا به پیامبر است، با هم بخوانیم و تولد حضرت زهرا(ع) را به پدر بزرگوارشان با این هدیه، تبریک بگوییم.

عزیز بابا

«فاطمه، عزیزترین مردم نزد من است».[1] حضرت محمد(ص) علاقه زیادی به حضرت زهرا(ع) داشتند. فاطمه زهرا(ع) هم خیلی بابا را دوست داشتند و همیشه همراه پدر و کمک ایشان بودند. وقتی تنها پنج سال داشتند، ابوطالب، عموی پیامبر، و مادرشان حضرت خدیجه(ع) به سوی خدا پرکشیدند و پیامبر ماند و دخترش حضرت فاطمه(ع) این دختر کوچک، مانند مادری مهربان از پدر نگهداری می کرد. وقتی دشمنان پیامبر، در بیرون از خانه ایشان را اذیت می کردند و گاهی لباس پیامبر را کثیف می کردند، فاطمه(ع) در خانه از پدر پذیرایی می کرد و با دستان کوچکش لباسهای پدر را می شست.[2]

بانوی اول

از بین تمام زنهای دنیا، چهار زن به عنوان بهترین زنان از سوی پیامبر معرفی شدند: آیا شما نام آنها را می دانید؟ حضرت مریم(مادر عیسای پیامبر)، حضرت آسیه(همسر فرعون که ایمان آورد و شهید شد)، حضرت خدیجه ع (همسر پیامبر(ص) و حضرت فاطمه(ع).[3] آیا می دانید از این چهارنفر، کدام یک رتبه اول را دارند؟

پیامبر گرامی اسلام(ص) حضرت فاطمه(ع) را به عنوان نفر اول زنان دنیا معرفی کردند و فرمودند:«فاطمه، سرور زنان دنیاست».[4]

در خدمت مادر باش

«بهشت زیر پای مادران است».

این جمله زیبا را هم پیامبر فرموده اند و هم دختر ایشان حضرت زهرا(ع) اما حضرت فاطمه(ع) قبل از گفتن این جمله یک دستور زیبای دیگر هم داده اند، خوب گوش کنید:

«در خدمت مادر باش، زیرا بهشت زیر پای مادران است».[5]
چه خوب است امروز که روز مادر است، این سخن زیبای حضرت زهرا(ع) را به کار بندیم و فرزند خوبی برای مادر و پدرمان باشیم.

نامهای آسمانی

انسانهای خوب، اسمهای خوبی هم دارند؛ اسمهایی که خوبیها را بیان می کند. دختر پیامبر(ص) حضرت زهرا(ع) نیز، چون بهترین بانوی دنیا هستند، بهترین نامها را دارند؛ نامهایی که بسیاری از آنها، روی دختر خانمهای عزیز گذاشته شده. بعضی از نامهای آسمانی حضرت زهرا(ع) در این سخن امام صادق(ع) آمده است:«فاطمه(ع) نزد خداوند نُه نام داشت:
فاطمه، صدیقه، مبارکه، طاهره، زکیه، راضیه، مرضیه، محدثه و زهرا».[7]
پس مبارک باد بر آن دختر خانمهایی که پدر و مادرشان نامهای آسمانی و زیبای حضرت زهرا(ع) را بر ایشان انتخاب کرده اند.

[1] - همان، ص25.
[2] - بحارالانوار، ج53، ص180.
[3] - ر.ک: ره توشه راهیان نور، ش49، ص233؛ فاطمه(ع) از ولادت تا شهادت، ص167.
[4] - ر.ک: علی محمد دخیل، زنان بزرگ اسلام، ترجمه فیروز حریریچی، تهران: امیرکبیر، چ1، ج1، ص22؛ الاستیعاب، ج25، ص720.
[5] - ر.ک: محمد دشتی، نهج الحیاة، ص312، ح199؛ عوالم، ج11، ص190.
[6] - ر.ک: محمد دشتی، نهج الحیاة، ص312، ح199؛ عوالم، ج11، ص190.
[7] - ر.ک: همان، ص76، ح45؛ بحارالانوار، ج45، ص190.
[8] - شیخ عباس قمی، بیت الاحزان، ترجمه محمدمهدی اشتهاردی، قم: ناصر، 1374،چ8، ص21

 


اولین دیدگاه را شما بگذارید

 برگزاری...   


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ